''σκαλωσιά''...προς τη γνώση Εαυτού

...περί ψυχοθεραπείας και αυτογνωσίας- Βαλάντης Χουτοχρήστος -Ψυχολόγος,Ψυχοθεραπευτής & Συνυπεύθυνος Ομάδας ''ΠΡΟΒΑΛΛοντας...''


Καλωσήρθατε στο προσωπικό μου blog!

Ο όρος ''σκαλωσιά'' είναι εμπνευσμένος απο τον ψυχολόγο Lev Vygotsky, ο οποίος μελέτησε αρκετά την έννοια της γνώσης και τις διαδικασίες μάθησης, εστιάζοντας ιδιαίτερα στη σχέση εκπαιδευτικού και μαθητή.Χρησιμοποίησε δε τον όρο ''scaffolding'', που μεταφράζεται με τον όρο ''πλαίσιο στήριξης'' ή ''σκαλωσιά'', για να περιγράψει την διαδικασία μάθησης μέσα από την σχέση δασκάλου και μαθητή. Στόχος- κατα τον Vygotsky- του εκπαιδευτικού είναι να βοηθήσει με ''σκαλωσιές'' τον μαθητή του να εσωτερικεύσει τη γνώση και, έπειτα, να προχωρήσει ο ίδιος πια μόνος και έμπειρος στο δρόμο της μάθησης
,της κάθε νέας μάθησης...

Κάπως έτσι ορίζεται και για μένα ο δρόμος της ψυχοθεραπείας, αλλά και η σχέση του θεραπευτή με τον αναλυόμενό του...

Τετάρτη 4 Νοεμβρίου 2009


Κάποια οφέλη συνδυασμού ατομικού και ομαδικού C.A.T. Therapy (επιμέλεια: Χουτοχρήστος Βαλάντης -ψυχολόγος)


Αδιαμφισβήτητα, η ομαδική θεραπεία CAT όταν συνδυαστεί με δεξιοτεχνία με την ατομική θεραπεία του κάθε μέλους της ομάδας φέρει σημαντικά θεραπευτικά αποτελέσματα.
Έτσι και αλλιώς, το μελλοντικό μέλος μιας ομάδας συνηθίζει να έχει έναν αριθμό ατομικών συνεδριών, ώστε ο θεραπευτής να έχει κάποιες πληροφορίες για το ψυχολογικό προφίλ και την ψυχοπαθολογία του πελάτη με σκοπό να δομηθούν οι κατάλληλες ομάδες ανάλογα με τα θεραπευτικά σχέδια των θεραπευτών.
Ο ασθενής, μέσα από την συνεργασία ατομικής και ομαδικής θεραπείας έχει την δυνατότητα να μεταφέρει τα θέματα που προέκυψαν από την ατομική θεραπεία στην ομαδική και αντίστροφα. Αυτή η αλληλεπίδραση των δυο ειδών θεραπείας φαίνεται να έχει για την γνωσιακή αναλυτική θεραπεία σημαντικά αποτελέσματα.
Έτσι μπορεί από τις ατομικές συνεδρίες να μεταφερθεί στην ομάδα μεταβιβαστικό υλικό που σχετίζεται με τα άλλα μέλη ή τους θεραπευτές και να γίνει ανάλυση.
Ακόμη, σημαντικά θέματα που έχουν αναδυθεί σε ατομικές συνεδρίες μπορεί να μεταφερθούν στην ομάδα κάτι που ωφελεί και τον ίδιο τον ασθενή- μέσα από τις ανατροφοδοτήσεις από τους άλλους- αλλά και ολόκληρη την ομάδα- μέσα από την ‘αφύπνιση’ σημαντικών ζητημάτων που μπορεί έτσι να προκύψουν.
Πολλές φορές, θα λέγαμε, ότι η ομάδα παίρνει μεταβιβαστικά την εικόνα της οικογένειας των μελών, με την μορφή τρόπο τινά μιας προσομοίωσης. Έτσι, οικογενειακά θέματα του ασθενή που αναλύονται στις ατομικές του συνεδρίες μεταφέρονται στην ομάδα του ασθενούς με αποτέλεσμα να επωφελείται το όλον μέσα από τα μεταβιβαστικά και ‘ανταποδοτικά παιχνίδια’ που αναδύονται στο ομαδικό σκηνικό.
Επίσης, πολλές φορές μπορεί να υπάρχει διαφορετικότητα στο χαρακτήρα του μεταβιβαστικού υλικού από τον ασθενή προς τον θεραπευτή στα δύο διαφορετικά πλαίσια- της ατομικής και της ομαδικής θεραπείας. Το φαινόμενο αυτό μπορεί να δίνει πληροφορίες για θέματα του ασθενή που μπορεί να σχετίζονται για παράδειγμα με τη σχέση του με φορείς εξουσίας (μεταβίβαση προς θεραπευτή εκδηλωθείσα μέσα από ταυτίσεις με εξαρτητικά μέλη της ομάδας), ή τον κοινωνικό περίγυρο (ομάδα).
Ακόμη, ο ασθενής έχει την δυνατότητα να μεταφέρει στην ομάδα του tasks που έχει αναλύσει στην ατομική του θεραπεία, και έτσι να βοηθηθούν όλα τα μέλη αλλά και ο ίδιος μέσα από τις ανατροφοδοτήσεις που θα λάβει.
Από την άλλη μπορεί ένας ασθενής να μεταφέρει θέματα από την ομαδική θεραπεία στις ατομικές του συνεδρίες.
Έτσι, ένας ασθενής μπορεί να μεταφέρει μεταβιβαστικό υλικό στις ατομικές του συνεδρίες ,το οποίο έχει αναδυθεί στην ομάδα και αφορά και άλλα μέλη της ομάδας. Σε συνεργασία με τον θεραπευτή του ,λοιπόν, θα μπορέσει να προχωρήσει σε ανάλυση του μεταβιβαστικού του υλικού και να εξελίξει την θεραπεία του.
Ακόμη, μπορεί να μεταφέρει το μεταβιβαστικό υλικό που αφορά τη συσχέτισή του με τον θεραπευτή στο πλαίσιο της ομάδας ,και έτσι, σε ατομικό πλαίσιο παράλληλα να αναλύσει τα συναισθήματά του.
Σε κάποιες περιπτώσεις, υπάρχουν στοιχεία ψυχοπαθολογίας που δεν αναδύονται στην ομάδα και έτσι έχει ο ασθενής την ευκαιρία να διεισδύσει σε θέματά του σε ατομικό επίπεδο. Για παράδειγμα, ένας κοινωνιοφοβικός ασθενής δεν είναι καθόλου απίθανο να δυσκολευτεί να περάσει γρήγορα σε αυτοαποκαλύψεις μέσα στην ομάδα του, οπότε η ατομική θεραπεία θα βοηθήσει στην θεραπευτική πρόοδο του ασθενούς.
Κάποιες φορές αναδύονται στην ομάδα θέματα που αφορούν κάποιον ασθενή αρκετά ή σχετίζονται με σημαντικά σημεία της ψυχοπαθολογίας του. Παρ’ όλα αυτά δεν υπάρχει πάντα ο χρόνος για επέκταση γιατι μπορεί για παράδειγμα να προκύπτουν σημαντικά θέματα σχετιζόμενα με το ‘εδώ και τώρα’ της ομάδας που είναι αναγκαίο να λυθούν. Έτσι το μέλος έχει την ευκαιρία να εξελιχθεί στην ατομική του θεραπεία με έναν από τους θεραπευτές της γνωσιακής αναλυτικής ομάδας.
Τέλος, μπορεί ένα task με το οποίο ασχολήθηκε η ομάδα να παρακινήσει ένα μέλος να επεκταθεί σε ζητήματα προσωπικά που ίσως με αυτό τον τρόπο ‘αφυπνιστούν’. Η ατομική γνωσιακή αναλυτική θεραπεία εκ παραλλήλου είναι μια χρυσή τομή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου